15 Mar 2016
Ja 3

 

dutch-home-1200x800Dzień dobry :)
Rozpoczęcie sezonu rowerowego już za chwilkę! Zapraszam do lektury !!!

mgr inż. Andrzej Stanowski – konstruktor rowerów właściciel serwisu rowerowego Naprawa Rowerów A.Stanowski

http://rowerowy-serwis.pl/

Co to jest rower elektryczny ?
Rowery elektryczne na pierwszy rzut oka praktycznie nie różnią się od tradycyjnych rowerów. Dopiero po bliższym przyjrzeniu się rowerowi elektrycznemu zauważymy trzy elementy istotnie różniące go od tradycyjnego roweru. Są to silnik, bateria oraz kontroler. Współpraca tych trzech elementów powoduje, że rower elektryczny porusza się bezszelestnie i praktycznie bez wysiłku cyklisty.
Jak to działa ?
W większości rowerów elektrycznych silnik uruchamia się automatycznie, po rozpoczęciu pedałowania. Moduł sterujący – kontroler przekazuje z akumulatora napięcie w mocy odpowiadającej sile nacisku na pedały. To znaczy, że przy szybszym pedałowaniu jest jej więcej, przy lekkim mniej. Aby zatrzymać rower należy nacisnąć dźwignię hamulca lub przestać pedałować. Kontroler automatycznie przestanie przekazywać napięcie do silnika. Niektóre modele rowerów elektrycznych zamiast automatycznego kontrolera wyposażone są manetkę prędkości – pozwala ona „ręcznie” regulować prędkość roweru: im mocniej wciśniemy manetkę tym szybciej nasz rower będzie jechać.

Jak często trzeba ładować akumulator w rowerze elektrycznym ?speedy-l-1200x800
Rowery elektryczne wyposażone są w baterie litowo-jonowe, które stosowane są między innymi w laptopach oraz telefonach komórkowych. Długość „życia” baterii litowo-jonowej to średnio około 650 ładowań. W zależności od pojemności akumulatora w pełni naładowana bateria wystarcza na pokonanie trasy 40-80 km, oznacza to, że na jednej baterii rowerzysta będzie mógł przejechać ok. 25 000 km ! W razie potrzeby w momencie zużycia baterii można dokupić nową w celu wymiany.
Ile kosztuje przejechanie 100 km rowerem elektrycznym ?
Jest to bardzo uzależnione od stylu jazdy oraz częstotliwości używania wspomagania elektrycznego, jednak naładowanie baterii do pełna to koszt około 1 zł, jak już mówiłem w pełni naładowana bateria wystarcza na pokonanie 40-80 km oznacza to, że koszt przejechania 100 km to ok. 1,5 zł
Dla kogo są rowery elektryczne ?
W pierwszej kolejności do głowy przychodzą mi osoby starsze, którym stan zdrowia niestety nie pozwala na dalsze przejażdżki. Jazda rowerem elektrycznym, w zasadzie nie wymaga użycia dużej siły do pedałowania, wystarczy po prostu wprawić w ruch pedały a rower będzie jechać sam. Rowery elektryczne również świetnie się sprawdzą w przypadku osób nie pełnosprawnych, które ze względu na ograniczenia nie mogą poruszać się tradycyjnymi rowerami.
Jednak należy pamiętać, że rower elektryczny to nie tylko pojazd dla osób posiadających ograniczenia… Taki rower to świetna propozycja dla każdego, kto chce zwiększyć możliwość pokonywanego dystansu kilometrów w ciągu jednego dnia lub po prostu podczas jazdy tradycyjnym rowerem brakuje mu siły.
Czasami spotykam się z opinią, że rower elektryczny jest dla leni. Nieprawda! Lenie nawet na elektrycznym rowerze nie będą jeździć. Poza tym jadąc na elektryku, można regulować stopień wspomagania (albo całkowicie je wyłączyć) i używać go wyłącznie gdy zachodzi taka potrzeba: stromy podjazd, jazda pod wiatr czy zmęczenie.
Czy rowery elektryczne mają jakieś wady ?even-b-home-1200x800
Pierwszą, której nie sposób nie zauważyć, jest dość wysoka cena. Pomimo, że na Allegro można kupić rower elektryczny za około 1500 złotych, nie będzie to sprzęt ułatwiający nam życie, ponieważ w tej cenie kupimy około 45 kilogramowego potwora, o nie wielkim zasięgu i bardzo kiepskiej jakości wykonania. Ceny markowe rowerów elektrycznych zaczynają się od 3500 złotych, zaś te nadające się do codziennej jazdy, od około 6000 tysięcy złotych.
Druga sprawa to akumulator. Jego trwałość uzależniona jest w dużej mierze od tego, jak będzie się o niego dbało. Nie wolno dopuszczać do całkowitego rozładowania, a także zostawiać roweru elektrycznego na cały dzień na słońcu lub mrozie. Akumulator do roweru elektrycznego jest dość drogi: ceny wachają się od 1500 – 3000 złotych.
Jednak moim zdaniem najistotniejszą wadą rowerów elektrycznych jest ich waga. Silnik waży około 4 kilogramy, akumulator od 2 do 4 kilogramów, do tego rama wzmacniana rama, koła dostosowane do przyjmowania większego ciężaru. To wszytko daje nam około 10 kilogramów. Podczas jazdy nie jest to zbytnio zauważalne, jednak dodatkowy ciężar jest bardzo odczuwalny przy wnoszeniu roweru po schodach. Dlatego posiadając rower elektryczny warto pomyśleć gdzie będziemy go trzymać: garaż, mieszkanie z windą itp.
Czy polecam?
Zdecydowanie tak! Jeżeli potencjalny nabywca roweru elektrycznego dysponuje odpowiednim budżetem oraz posiada odpowiednio przystosowane miejsce do trzymania takiego roweru jest to bardzo ciekawa alternatywa dla tradycyjnego roweru, ponieważ po wyłączeniu sterowania rower elektryczny dalej pozostaje rowerem, który można napędzać siłą mięśni.

logo serwis