Historia marki Lenox liczy sobie ponad 120 lat i jako jedna z nielicznych firm na stosunkowo młodym, amerykańskim rynku może się ona poszczycić tak bogatą tradycją. Dziś Lenox zaliczany jest do grona najbardziej szanowanych producentów porcelany, a swój ogromny sukces zawdzięcza obecności na salonach w Białym Domu.
„Moim marzeniem jest, aby Lenox stał się najlepiej rozpoznawalną marką w branży, świadectwem kreatywnego myślenia o kulturze stołu”– powiedział kiedyś Walter Scott Lenox do swojej, wówczas 18- osobowej, załogi. Jego amerykański sen spełnił się bardzo szybko… Niebawem porcelana z jego manufaktury miała zdobić najznamienitsze salony Ameryki.
Walter Scott Lenox urodził się w 1859 r w Trenton w New Jersey. W czasach, kiedy przemysł za oceanem dopiero rozwijał swe skrzydła, miasto, leżące w regionie bogatym w pokłady gliny stało się nieformalną amerykańską stolicą ceramiki. Młody Walter Scott, który przejawiał liczne artystyczne talenty, właśnie w tej branży postanowił budować swoją karierę. Zaczynał jako dekorator i projektant pracujący dla kilku firm ceramicznych w regionie. Z czasem jednak zapragnął otworzyć własną firmę. Udało mu się to w 1889 r. otworzył Ceramic Art. Kunsztowne serwisy do herbaty i wazony szybko zyskały uznanie i znalazły się w ofercie najbardziej ekskluzywnych sklepów.
Początek nowego wieku przyniósł jednak nowe tendencje. Na popularności zyskały zdobione i ekskluzywne serwisy obiadowe. Lenox, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, od 1902 roku zaczął produkować zastawę stołową. Od samego początku stawiał na doskonałą jakość i niepowtarzalność swoich produktów, toteż do współpracy zaprosił cenionych w branży artystów. Nazwę Ceramic Art zamieniono wówczasna Lenox, aby podkreślić nowy etap w rozwoju firmy. Nowe produkty firmy stawały się coraz bardziej popularne, szczególnie wśród zamożnej klienteli w USA. Ilość zamówień rosła lawinowo. Lenox urósł
do rangi jednego z największych producentów porcelany w Stanach Zjednoczonych. Ambicje Waltera Scotta sięgały jednak znacznie wyżej. Czerpiąc z doświadczeń manufaktur europejskich, powołał do życia dział projektowy Lenox Art Studio, by obok klasycznych linii porcelany tworzyć kolekcje, które na stałe zapiszą się w historii amerykańskiej sztuki użytkowej.W 1918 roku dość niespodziewanie wpłynęło do manufaktury zamówienie, które zmieniło jej losy. Ówczesny prezydent i gospodarz Białego Domu, Wilson, zamówił zastawę stołową składającą się z tysiąca siedmiuset elementów. Zgodnie z przyjętymi konwencjami Kongresu z 1826 r. w Białym Domu należało używać wyłącznie przedmiotów wyprodukowanych w kraju. O ile w większości przypadków ten zapis udawało się z powodzeniem realizować, tak jeśli chodzi o porcelanę – poszukiwania odpowiedniego dostawcy trwały bardzo długo, a przez ten czas serwisy dla prezydentów sprowadzano z zagranicy. Dopiero za prezydentury Wilsona Ameryka doczekała się manufaktury porcelany z prawdziwego zdarzenia, której wyroby doceniono. Doskonała realizacja zlecenia sprawiła, że Lenox odniósł wielki sukces – jako pierwszy amerykański producent wprowadził kolekcje porcelany do Białego Domu.
Firma, już w latach 50. ubiegłego stulecia, zasłynęła ówcześnie także odejściem od obowiązujących zasad, dotyczących sprzedaży porcelany. Dotychczas amatorzy porcelany musieli nabyć od razu cały, niekiedy bardzo rozbudowany, a co za tym idzie – kosztowny serwis. To powodowało, że porcelana była poza zasięgiem większości przeciętnych rodzin w Ameryce. Lenox natomiast zaoferował możliwość kupna „set of 5”, to znaczy pięciu podstawowych elementów dla jednej osoby (talerz płaski, talerz głęboki, talerz śniadaniowy, filiżanka ze spodkiem). System ten sprawdził się i jest kontynuowany. Poza tym firma wprowadziła nowatorski, jak na ówczesne czasy, „weselny rejestr”, dzięki czemu narzeczeni mogli zarezerwować w wybranych sklepach porcelanę, którą chcieliby otrzymać w prezencie, a goście – korzystając z tej listy – mogli zrobić im wybrany prezent ślubny.
Artystycznie zdobiona, kunsztowna zastawa z manufaktury Lenoxa także dziś należy do najbardziej pożądanych i ekskluzywnych prezentów ślubnych w Stanach Zjednoczonych. Firma, niezmienne od 120 lat, produkuje ceramikę najwyższej jakości, dzięki temu utożsamiana jest z klasą i ponadczasowym pięknem swoich produktów.